تنظیم قراردادهای بین المللی

قرارداد بین المللی 

به قراردادی بین المللی گفته می شود که حداقل یک عنصر خارجی در آن وجود داشته باشد، مثل تابعیت طرفین، محل انعقاد قرارداد، محل اجرای قرارداد و….. در این مورد یک تعریف حقوقی و یک تعریف اقتصادی وجود دارد. اما با توجه به تعاریف موجود در کنوانسیون های بین المللی متعدد، قراردادی بین المللی محسوب می شود که محل انعقاد و یا محل اجرای آن در کشورهای مختلفی باشد. یعنی اگر قراردادی در یک کشور منعقد شده و در همان کشور اجرا شود یک قرارداد داخلی است

نحوه تنظیم قراردادهای بین المللی
طبق اصول قراردادهای تجاری بین المللی، شکل خاصی برای قرارداد الزامی نیست.
اولین گام، پیش از هر چیز در تنظیم قرارداد بین المللی، تعیین اهداف و خواسته ها است، به عبارتی طرفین باید مشخص کنند که «چه می خواهند» تا نحوه رسیدن به آن تعیین شود، همینطور ریسک ها و ارزش ها تبیین گردند. به این ترتیب چارچوب کلی قرارداد بین المللی تعیین می گردد و براساس آن پیش نویس اولیه قرارداد بین المللی تنظیم می شود. در پیش نویس، موضوعاتی که باید مورد مذاکره قرار بگیرد مشخص می شود. در مرحله ی مذاکرات، مدیریت حقوقی قرارداد صورت می گیرد. سپس متن قرارداد بین طرفین امضاء می گردد. اکثر قراردادهای بین المللی به صورت کتبی هستند هر چند قرارداد شفاهی هم وجود دارد.

شکل قرارداد بین المللی بسته به نوع آن متفاوت است اما به طور کلی قراردادهای بین المللی حاوی ارکان اساسی از جمله مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، رویه اقتصادی قرارداد از جمله بهای کالا یا خدمت، مدت قرارداد، نحوه ی اجرای تعهدات ناشی از قرارداد، موارد فسخ یا انفساخ، شیوه حل و فصل اختلافات ناشی از قرارداد، موارد عدم مسئولیت، قانون حاکم بر قرارداد و تاریخ تنظیم آن است.

الزامات قانونی عدم انجام تعهدات یکی از طرفین قراردادهای بین المللی
هرگاه نقض تعهدات قرارداد توسط یک طرف، منجر به ورود خسارت به طرف دیگر شود، برای وی حق خسارت ایجاد می شود.
علاوه بر نقض تعهد، شروط دیگری برای الزام ناقض تعهد به پرداخت خسارت باید وجود داشته باشد که عبارتند از :

– ایجاد ضرر: نقض تعهد باید منجر به ورود ضرر شده باشد
– وجود رابطه ی سببیت بین نقض تعهد و ایجاد ضرر
– قابلیت پیش بینی خسارت توسط خوانده در زمان انعقاد قرارداد بین المللی
– عدم انجام تعهد شامل اجرای معیوب، ناقص و با تأخیر نیز می شود.
– اگر طرف دیگر خود باعث نقض متعهد شده باشد، امکان دریافت خسارت ندارد.

 مدت قرارداد بین المللی
در متن قرارداد بین المللی بایستی تاریخ شروع و خاتمه قرارداد بین المللی مشخص و به مقتضای موضوع قرارداد بین المللی جدول زمان بندی شده مراحل انجام کار ضمیمه قرارداد بین المللی شود . ضمناً برحسب نوع قرارداد بین المللی تغییرات احتمالی در مدت قرارداد بین المللی و شرایط آن نیز پیش بینی گردد.

WhatsApp