آیا تفاوت ویزا و پاسپورت را می دانید؟

آیا تفاوت ویزا و پاسپورت را می دانید؟

فرق ویزا و پاسپورت در چیست؟
ویزا و پاسپورت دو مقوله جدا از هم و دو سند جداگانه اند. فرق ویزا و پاسپورت در ماهیت آنهاست هر چند که هر دو برای سفر به کشورهای مختلف مورد نیاز می باشند. ویزا یک سند رسمی ست که به شخصی برای اقامت در یک کشور خارجی اعطا می شود. در حالی که پاسپورت یک سند شخصی ست و در پاسپورت قید می شود که شما شهروند قانونی کشور خود هستید، به عنوان مثال ایرانی هستید مثلا زمانی می خواهید به انگلیس وارد شوید باید پاسپورت خود را در انگلستان به گمرک نشان دهید تا به شما اجازه ورود به خاک کشور بدهد.

پاسپورت توسط کشور خود شما صادر می شود تا هنگام مراجعه به کشورهای دیگر سند هویتی داشته باشید و سندی دال بر اثبات هویت و شهروندی شماست اما ویزا مهری است که توسط کشور مورد نظر (یا به محض ورود و یا قبل از ورود ) در کشور روی پاسپورت زده می شود این عمده ترین فرق ویزا و پاسپورت است و بر همین مبناست که به شما اجازه حضور در آن کشور را به عنوان گردشگر یا نیروی کار و…داده می شود

فرق ویزا و پاسپورت در زمان استفاده:
تا اینجا متوجه فرق ویزا و پاسپورت شدید، یکی دیگر از تفاوت های عمده این دو سند زمان استفاده از آن هاست. زمانی به خارج از قلمرو کشور خود سفر می کنید باید برای ورود به کشوری دیگر پاسپورت تهیه نمایید.

پاسپورت شما قبل از هر پرواز بین المللی بررسی می شود همچنین هنگام ورود به یک کشور خارجی چه در فرودگاه و چه در گذرگاه مرزی، باید پاسپورت خود را به افسر مهاجرت نشان دهید، در برخی کشورها ویزای رسمی چه تمبر است و چه سند باید نشان دهید (اما نه در همه ی کشورها) بسیاری از کشورها از جمله اکثر کشورهای اروپای غربی و کارائیب و کانادا و مکزیک برای شهروندان ایالات متحده (برای ویزای در مدت محدود مثلا کمتر از سه ماه ) ویزا صادر نمی کنند. پاسپورت ها به طور معمول با تاریخی که در آن درج شده یا تاریخی که افسر مهاجرت از شما می خواهد آنجا را ترک کنید، مشخص می شوند.

WhatsApp