ویزا (روادید) چیست

ویزا (روادید) چیست

ویزا چیست؟ ویزا یک مجوز مشروط است که به شهروندان یک کشور خارجی اعطا می شود. به این ترتیب ویزا به آن ها اجازه می دهد که وارد آن کشور شوند، در آن کشور اقامت داشته باشند و یا آن کشور را ترک کنند

بررسی اجمالی ویزا

ویزا به طور کلی اجازه می دهد که شهروندان یک کشور اجازه ورود به خاک کشور دیگر را داشته باشند. و در محدودیت های مشخصی از قبیل چارچوب زمانی برای ورود، محدودیت در مدت زمان اقامت و ممنوعیت استخدام در آنجا اقامت داشته باشند. بسیاری از کشورها، در برخی از موقعیت ها نیاز به ویزا ندارند؛ این ممکن است نتیجه پیمانی باشد که توافقات متقابل را مشخص می کند. داشتن ویزا به تنهایی تضمین ورود به کشور صادر کننده نیست و در هر زمانی می تواند این ویزا را لغو کند
تاریخچه ویزا
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، در اروپای غربی، گذرنامه و ویزا برای انتقال از یک کشور به کشور دیگر ضروری نبود. سرعت حمل و نقل و جا به جایی زیاد افرادی که با قطار سفر می کردند، کار کنترل پاسپورت ها تا حد زیادی سخت کرده بود. سرانجام گذرنامه ها و ویزاها پس از جنگ جهانی اول به عنوان اسناد مسافرتی ضروری بود.
شرایط ویزا
بعضی از ویزاها باید در بدو ورود به کشور مقصد صادر شوند و گروهی دیگر نیز قبل از سفر، باید به سفارت و یا کنسولگری کشور مقصد سفر، درخواست ویزا دارد. در بعضی از موارد، مسافرین خارجی می توانند به دفاتری که تخصص در اخذ ویزا دارند مراجعه کرده و این امر را به آن ها واگذار کنند. این آژانس ها، به وسیله مقامات خارجی ، سفارت و یا کنسولگری به نمایندگی از مسافران بین المللی مجاز به درخواست ویزا برای مسافرت هستند
انواع ویزا :
نوع ویزا به علت اصلی سفر متقاضی به آن کشور بستگی دارد و هر کشور قوانین خاص خود را جهت اعطای ویزا به متقاضی را دارا می باشد. ویزاهای رایج عبارتند از : ویزای توریستی، تجاری، دانشجویی، اقامتی، کاری و … لازم است بدانید اکثر ویزاها دارای یک تاریخ شروع ، یک تاریخ اتمام و یک مدت معین شده جهت اقامت هستند که مسافران باید در نظر داشته باشند که تاریخ سفرشان حتماً بین بازۀ شروع و اتمام ویزا باشد و مدت اقامتشان هم از زمان تعیین شده بیشتر نباشد.
هرکدام از این ویزاها ممکن است به صورت یکبار ورود ویا دوبار ورود ویا چندبار ورود صادر شوند.
ویزای یکبار ورود:
به این معناست که متقاضی در بازۀ مشخص شده تنها یکبار اجازۀ ورود به آن کشور و یا حوزه (حوزۀ شیگن، حوزۀ United Kingdom و یا… )رادارد.
ویزای دوبار ورود:
به این معناست که متقاضی در بازۀ مشخص شده حداکثر دوبار اجازۀ ورود به آن کشور و یا حوزه (حوزۀ شیگن، حوزۀ United Kingdom و یا… )رادارد.
ویزای چندبار ورود:
به این معناست که متقاضی در بازۀ مشخص شده به دفعات اجازۀ ورود به آن کشور و یا حوزه (حوزۀ شیگن، حوزۀ United Kingdom و یا… )رادارد.

WhatsApp